Dieta

DIETA A TRĄDZIK

Trądzik pospolity (Acne vulgaris) jest powszechnie występującą chorobą zapalną skóry.  Dotyka on najczęściej młodzież, związane jest to z nadmierną aktywnością hormonalną w tym okresie. Jednak nie zawsze tak jest, u osób dorosłych także mogą występować problemy skórne. Oszacowano, że trądzik dotyczy 80-100% osób między 11. a 30. rokiem życia oraz 54% kobiet i 40% mężczyzn powyżej 25. roku życia, przy czym u 80% pacjentów ma przebieg łagodny, a u 15% stwierdzane są jego ciężkie postaci.

Do głównych przyczyn trądziku zaliczamy:

  • Nadmierne wydzielanie łoju
  • Przerost bakterii P. acnes
  • Zaburzenia hormonalne
  • Właściwości mieszków łojowych
  • Stan zapalny
  • Czynniki środowiskowe takie jak: warunki klimatyczne, dieta, palenie tytoniu

 

W leczeniu trądziku duże znaczenie ma właściwie dobrana terapia, jak również odpowiednia pielęgnacja skóry i odżywianie. Głównym celem leczenia jest zapobieganie występowania nadmiernego rogowacenia skóry, zmniejszenie łojotoku oraz zahamowanie rozwoju bakterii Propionibacterium acnes.  

Dieta przy problemach skórnych powinna być odpowiednio zbilansowana, dostarczać niezbędnych składników odżywczych, mineralnych i witamin oraz wykluczać produkty, które mają wpływ na rozwój tej choroby.

 

INDEKS GLIKEMICZNY

 

 

Badania pokazują,  że wysoki indeks glikemiczny może przyczyniać się do wzrostu częstości występowania trądziku.  Pożywienie o wysokim indeksie glikemicznym powoduje wzrost produkcji insulinoopornego czynnika IGF-1, który zwiększa ilość androgenów, prowadząc do wzmożonego wydzielania łoju.

 

Dlatego zasadne jest wyeliminowanie produktów oczyszczonych, soków, słodzonych napojów oraz słodyczy.

 

MLEKO I PRODUKTY MLECZNE

 

Dość często słyszy się, że te produkty wzmagają trądzik. Czy słusznie?

Z wielu badań wynika słuszność tego stwierdzenia, z tego względu, że spożycia mleka podnosi poziom insuliny oraz wzrost czynnika IGF-1 powodując opisany wcześniej efekt.

Jednak niektóre badania pokazują, że taki związek występuje jedynie w przypadku mleka odtłuszczonego, a już nie w przypadku mleka pełnotłustego.  Może to być spowodowane większym udziałem białka w mleku odtłuszczonym, które ma zdolność do podwyższania IGF-1. Dlatego też odżywki z białka serwatkowego mogę nasilać trądzik.

 

CZEKOLADA

 

Jest kwestią sporną wielu badań. Czekolada i kakao mogą zwiększać problemy skórne. Zazwyczaj czekolada występuje w połączeniu z cukrem, co sprawia, że podobnie jak produkty o wysokim indeksie glikemicznym może zaostrzać problemy trądzikowe.

 

OSTRE PRZYPRAWY

 

Wpływ spożycia ostrych przypraw na występowanie oraz nasilenie trądziku należy rozpatrywać indywidualnie. Jeśli spożycie ich zaostrza zamiany trądzikowe, należy je wyeliminować z diety. Nie istnieje jednak potwierdzenie tej zależności w badaniach.

 

SÓL

 

Sól i słone produkty mogą zaostrzać trądzik u niektórych osób. Zbyt duże spożycie sodu może działać prozapalnie.

 

CO WPŁYWA KORZYSTNIE NA STAN SKÓRY?

 

KWASY TŁUSZCZOWE OMEGA-3

 

Na stan skóry korzystnie wpływają kwasy tłuszczowe omega-3, które wykazują działanie przeciwzapalne. Organizm ludzki nie potrafi ich syntetyzować, dlatego muszą być dostarczane wraz z pożywieniem.

Do roślinnych źródeł kwasów tłuszczowych omega-3 zaliczamy olej lniany, rzepakowy, rydzowy, orzechy włoskie, nasiona lnu, konopi i chia.

Badania naukowe wskazują na to, że te kwasy tłuszczowe mają pozytywny wpływ na stan skóry poprzez zdolność zmniejszania stanu zapalnego i alergicznego oraz możliwość hamowania odpowiedzi immunologicznej, a także zmniejszania ostrości przebiegu procesów zapalnych i bakteryjnych.

 

WITAMINA A I CYNK

 

U osób z trądzikiem obserwuje się obniżony poziom tych składników. Cynk jest składnikiem wielu enzymów i wykazuje właściwości antyoksydacyjne, sprzyja regeneracji nabłonków oraz objawia działanie przeciwłojotokowe. Zwiększenie ilości witaminy A w diecie, może przyczynić się do zmniejszenia nasilenia zmian skórnych.

 

 PODSUMOWUJĄC

 

 Pomimo wielu badań dotyczących powiązania diety z postępami w leczeniu trądziku, istnieje wiele sceptycznych opinii na ten temat. Można stwierdzić, iż istnieje związek pomiędzy spożywanymi produktami, a stanem i wyglądem skóry.

Podsumowując prawidłowa dieta powinna opierać się na:

  • Produktach o niskim ładunku glikemicznym
  • Małej ilości lub braku czekolady i słodyczy
  • Ograniczeniu spożycia mleka
  • Wysokiej podaży kwasów omega-3
  • Dużej ilości cynku oraz prowitaminy A (beta karotenu)

 

 

Cześć! Nazywam się Alicja. Jestem dietetykiem oraz trenerem personalnym. Uwielbiam gotować, wymyślać nowe przepisy oraz uprawiać sport. Na tej stronie dzielę się wiedzą, przepisami kulinarnymi i ciekawostkami ze świata sportu i dietetyki.

 

Sprawdź także
Zostaw komentarz
  • O mnie

     

    Cześć! Nazywam się Alicja. Jestem dietetykiem oraz trenerem personalnym. Uwielbiam gotować, wymyślać nowe przepisy oraz uprawiać sport. Na tej stronie dzielę się wiedzą, przepisami kulinarnymi oraz ciekawostkami ze świata sportu i dietetyki.

  • Instagram

  • Tutaj mnie znajdziesz